Kambo, Kampu, Sapo a nebo zkrátka žabka. To jsou všechno názvy pro tuto tradiční amazonskou medicínu, jejíž léčení jsem nedávno vyzkoušela na vlastní kůži (doslova). Jedná se o sekret žáby, který lovci užívají k očistě a léčení stavu zvaného Panema - takzvaný Syndrom neúspěšného lovce. Jak léčení probíhá, co mi přineslo a kdy o něm začít uvažovat? A jaký má vlastně význam v naší moderní civilizaci?
Panema - Syndrom neúspěšného lovce
Panema by se v dnešním světě dalo nazvat vyhořením. Tehdejší lovci, kteří byli dlouhodobě v lovu neúspěšní, se často potýkali s pocity ztráty sebevědomí, úbytkem energie, vyčerpáním a celkově nepříjemnými stavy, které vyžadovaly očistu. Jak těla, tak ducha. K tomu začaly amazonské kmeny využívat sekret místní žáby, která žije ve stromech, a v rámci rituálu pomáhali lovce očistit...a tak nějak celkově restartovat.
Do našeho moderního světa se Kambo dostalo až začátkem 20. století, teprve až k jeho konci se začalo i šířit mezi "obyčejné" lidi, nejen Indiány.

Přínosy medicíny
Samotných účinků může být celá řada, od těch fyzických až po ty duchovní. Medicína působí na mnoha úrovních, pomáhá s čištěním toxinů z těla, bojuje se závislostmi všeho druhu, navrací nám rovnováhu do života, dokáže poodkrýt naše vnitřní bolesti a traumata a tak nějak vrátit radost do života. Mnozí účastníci pociťují posílení imunitního systému, léčení bolestí různého druhu či "obyčejný" přiliv životní energie. Často si lidé v Kambo ceremoniích tak, jak je tomu i v jiných podobných rituálech, dávají různé záměry. Ty mohou být spojeny jak s fyzickým, tak i s psychickým zdravím, a nebo je zkrátka můžeme nechat plně na žabce.
Jak rituál probíhá?
V západních zeměpisných šířkách ceremonie probíhají pod vedením certifikovaných lektorů - takových moderních šamanů. Zpravidla v uzavřené skupině kolem deseti účastníků. Rituál často provádí seznámení s medicínou, bezpečnostními pokyny, kruh sdílení záměrů bývá doprovázen hudbou a dalšími očistnými obřady, při kterých je duch medicíny pozván k léčení. Následuje samotná aplikace medicíny a kýžené čistění:
Šaman každému "vypálí" několik teček dřevěnou tyčkou do ramene, mužům na ruku pravou, ženám na levou. Při prvním setkání s medicínou často celkem tři tečky o průměru asi 5 mm. Je to vcelku bezbolestná procedura nutná pro spojení sekretu s naším lymfatickým systémem.
Následně se medicína ve formě prášku nasype na první bod a čeká se na její působení. Pokud nepřichází, šaman přidá medicínu i do dalších bodů. Reakce se mohou lišit, někomu stačí bod jeden, někdo potřebuje bodů pět.
Rozproudění energie v těle - důležitá část, při které se za doprovodu hudby hýbeme, tančíme a doprovázíme pohyb zvukem. Cílem je rozproudit energii a dovolit medicíně vstup do našeho těla.
Po pár minutách se dostavuje silná fyzická nevolnost a vaše tělo přejde do kleku. Samotná fáze čištění je jen těžko popsatelná, nejedná se o žádný příjemný zážitek, když tělo začne reagovat na žabí sekret: Dostavuje se malátnost, pocení, zvýšený tep, bolest břicha, výjimečně i mdloby, či opuchnutí tváře. Horko střídá zimnici. Projevy se opět hodně různí, ale je to zkrátka taková kombinace chřipky a kocoviny v jejich nejsilnějších podobách. Jelikož se medicína podává na lačno a před rituálem se pije 1.5l osolené vody, čištění formou zvracení je nevyhnutelné a vlastně i úlevným cílem.
Po několika minutách zvracení, které účastníci navzájem oslavují zvoláním Viva Kambo!, přichází veliká úleva. Tělo se začíná vracet do normálu a rekalibrovat, projevy nevolnosti rychle zmizí a dostavuje se pocit klidu a rovnováhy.
Rituál byl ukončen společným sdílením a polévkou.
Kdy o Kambu přemýšlet?
Nápady na možné motivace:
léčení starých zranění
vyhoření a návrat energie
fyzická očista
nálada
léčba závislostí
jaký byl můj zážitek?
Moje první setkání s touto medicínou proběhlo v Praze u Martina Šebka. Moje tělo zareagovalo téměř okamžitě, stačila jedna tečka žabího sekretu, která mě srazila na kolena a začal můj proces čištění. S každou další očistou jsem se cítila mnohem lépe a na samém konci už se dostavovala velká úleva a lehkost - mentální i fyzická. Celý proces trval asi 20 minut, ale to nejhorší asi jen 10. Na konci udělal šaman každému rychlou diagnostiku jeho kyblíku, při které dokázal rozpoznat např. plísně a další škodlivé látky v těle.
Ještě 2 týdny po ceremonii cítím čistotu těla a lehčí hlavu. Od té doby jsem nepila alkohol (zkusila jsem se napít vína, ale vůbec mi nechutnalo) ani nejedla maso. Tělo si nějak podvědomě říká samo, a moc dobře předem ví, co mu udělá dobře, a co ne. Zpětně mohu říct, že benefity mnohonásobně převýšily chvíli diskomfortu a určitě to nebylo moje poslední setkání s touto zelenou žabkou.

Pár poznámek na závěr: Často se o Kambu hovoří jako o jedu. Není tomu tak. Nejedná se o jed a tudíž ani o otravu našeho těla. Je rovněž dobré říci, že aplikace této medicíny je všude na světe legální.
Comentarios